fredag den 15. juli 2011

Vis hensyn

Hvor er det dejligt at konstatere at flertallet af med trafikanter, såsom biler, knallerter m.m. viser hensyn, når jeg er nødt til at løbe i vejsiden på mindre veje.

Desværre er der også nogle brodne kar, der kører fuldstændig vanvittigt, ja jeg kunne forledes til at tro, at visse bilister ligefrem hader løbere der er havnet på "deres" vej.

Nu har jeg løbet en uge her på Samsø og må sige at mine romantiske minder fra halvfjerdsernes Samsø med næsten billøse veje, er slået grundigt i stykker.

Skal du have løbekilometer i logbogen, er du desværre nød til at henlægge nogle kilometer på lidt mere befærdede veje herovre, da løbestierne er godt gemt eller ikke eksisterende.

I denne uge har jeg oplevet mange hensynsfulde med trafikanter, der trækker godt ud og/eller sætter farten ned ved passage af mig. Der har også været situationer, hvor jeg må springe for livet, fordi en bil absolut skal overhale med alt for høj fart, lige når jeg passeres.
Andre bilister har været direkte provokeret at mig der løber i vejkanten og dytter og båtter, som om de tror det hjælper noget for nogen.

For de der har prøvet at løbe i vejkanten i disse situationer, er jeg sikker på en genkendelse af det  ubehagelige ved disse faretruende manøvrer.

Kære bilister og andre "hårde" trafikanter vis dog lidt hensyn, en dag er det måske jer der skal krydse en trafikeret vej med rollator eller i kørestol, for løbere det tror jeg ikke i er.

Jeg løber altid mod trafikken på vejen, for jeg vil sgu se ham der kører mig ned i øjnene, hvis det sker.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar