mandag den 5. december 2011

Test af Sony Ericsson Xperia Active smartphone

Telefon på løbeblog - hvad er det nu for noget.

Ja for et par år siden ville jeg have forsvoret at mobiltelefonen  skulle med på løbeturen.

Men  med de nye smarte små smartphones, er der åbnet op for godteposen med Apps., der kan benyttes til træning.

En af de seneste skud på stammen af sportstelefoner er Sony Ericssons Xperia Active:

        
Telefonen som er kommet på markedet her i efteråret har en handy størrelse (3" skærm) og vægt (110 gr.) , så den ikke tynger, selvom du har den på armen under løb.

Men den største fordel ved Xperia Active er at den er robust til udendørs brug. Det vil sige vandtæt, stødsikker og et display kan betjenes selv med våde fingre.

Det med vandtætheden skulle naturligvis testes af undertegnede, så telefonen fik en tur med i svømmehallen og bagefter tog jeg yderdækslet (der er 2 lag dæksel til elektronik) af, og ikke en dråbe vand var trængt ind selv efter en tur på ca. 1 m under vandet.




Også videooptager fungerer fint i våde omgivelser:


Jeg har nu altid Xperia Active med mig på mine løbeture. Jeg benytter Sportypal App til registrering af træning med Polars Bluetooth pulssender, så jeg også får pulsdata med.

Derudover har jeg en  Sony Ericsson Liveview modtager som kan sidde på armen som et almindeligt ur. Liveview modtager data fra telefonen også via Bluetooth.

                                                                    
          

Det betyder at jeg har træningsdata tilgængelige lige ved hånden og derudover kan jeg se, hvem der ringer eller sender sms på Liveview undervejs (telefonen er naturligvis på lydløs, så jeg ikke bliver forstyrret på turen.)

Når jeg kommer hjem og stopper Sportypal, uploader den automatisk min træning til Sportypals hjemmeside og www.Dinform.dk hvor min plan ligger.


 Når jeg skal løbe intervaller eller på anden måde kræver timer styring af træningen, benytter jeg HIIT interval timer App. Den er gratis og her kan du planlægge og gemme hele træningspas. Til senere brug. Intervaltimeren giver tydelige og hørbare alarmer, når der skal ændres i tempo undervejs.

                                                                 
                                       
 



Når du køber Sony Ericsson Xperia Active medfølger også en holder til armen og et sæt høretelefoner med holder til ørerne.
Høretelefonerne har jeg  personlig ikke benyttet ret meget, da jeg ikke bryder mig om at have musik i ørerne på mine ture.
Holderen til armen sidder godt, men jeg har lidt problemer med at betjene telefonen gennem det gennemsigtige plastic lag på forsiden.

Med den indbyggede aGPS modtager er du også sikker på at få en hurtig og sikker positionsangivelse, hvis du farer vild.

 En ny funktion som jeg nu benytter mig af, er Latitude som er tilknyttet Google Map. Her kan du se hvor de personer som har givet dig lov  befinder sig, eller i hvert fald hvor deres mobil er.

Konklusionen af min test er at der nu er kommet en meget brugbar "løbe/sportstelefon" på markedet der, på grund af den vandtætte og stødsikre kasse, kan tåle de naturlige forhold den udsættes for under udendørs sport.

Fordele:
  • Vandtæt
  • Stødsikker
  • Lille og handy.
  • Let at betjene med nyeste Google Android styresystem.

Ulemper:
  • Tændknap sidder lidt uhandy. (jeg kom tit til at skrue ned for lyden, samtidig med at jeg skulle tænde skærmen)
  • Armholder kan optimeres
  • Medfølgende håndstrop duer ikke.
  • Batterilevetid


Sony Ericsson Xperia Active Vejl. pris u. abonnement set til 1750 kr.
Sony Ericsson Liveview set til 280,- kr.
Polar Bluetooth Pulsbælte set til 549,- kr.






1 kommentar:

  1. Jeg har købt en Sony Ericsson Xperia Active og installeret Sportypal igår og brugt det for første gang i dag og er meget imponeret over alle de ting som bliver registreret. Jeg er meget imponeret. Telefonen har den helt rigtige størrelse og fungerer rigtigt fint.

    SvarSlet