søndag den 28. august 2011

Powerrade halmaraton - Den sidste test inden HCA maraton

Så kom dagen hvor Din Forms Ebay projekt skulle bestå sin prøve i kraft af målet for deltagerne, om at løbe et halvmaraton.

25 løbere fra Ebay challenge 2011 kom godt igennem Powerade og succesen var i hus.

Det var samtidig også dagen, hvor jeg skulle lave den sidste formtest på den halve maraton distance for at se om træningen havde ført mig i den rigtige retning.

Jeg synes jeg har haft et rigtig godt og stabilt forløb i mange måneder nu, frem mod HCA maraton (HCA) den 18/9, uden sygdom og skader. Mentalt har der været et par korte perioder, hvor det var svært at komme ud og løbe intervaller  og tempoløb alene i regn og blæst, men afsted kom jeg da.

Den længste uge kom op på 105 km. i ugen før Powerrade ugen, hvilket var lidt under min plan/forventning, men jeg tror det er ok. Kunne ikke holde til mere.

Powerrade halvmaraton


Powerrade halvmaraton er på få år blevet et stort løb med ca. 5500 løbere der deltog i år.
Det skyldes ikke mindst tidspunktet på året og det meget professionelle arrangement som Sparta står bag.
Man mærker tydeligt, at det er folk der er ved at være vant til at arrangere store løb, som står bag.

Start og opløbsstrækning til mål er helt fantastisk og man bliver virkelig båret i mål de sidste 3-400 m.
Der var også masser af publikum på det meste af ruten og det er skønt at løbe og få opbakning fra friske tilskuere.

Stort "hyggeområde" i Fælledparken hvor man kunne slappe af efter fuldført løb.

Hvad der derimod ikke imponerede var den EXPO i forbindelse med afhentning af startpakke. Den kunne godt være sparet væk, både fra udstillernes side men sandelig også deltagerne. Der var ikke noget at komme efter. Send dog de startpakker ud i stedet for.

En anden lille usmart detalje, er de irriterende store tidtagningschips fra Sportstiming. Det kan simpelt hen ikke passe, at de ikke kan laves mindre og mere brugervenlige i 2011. Andre arrangører (Events4U) har fundet ud af at proppe chippen ind i startnummeret.

Ellers er der ikke noget at pege fingre af i forhold til løbet. Væskedepoter og vejvisning var perfekt. Et lille ønske er dog om man kunne få vandet serveret i samme papbægre som Powerrade, da de er væsentlig bedre at drikke af, mens man løber.

Ruten var fin, selvom jeg personligt hader at løbe på brosten, men det hører jo med til et byløb.

Hvad ingen er herre over var at temperaturen lige denne dag havde sneget sig godt op over de 20 grader, så det var meget varmt at løbe, samtidigt med at der var lidt (forfriskende) modvind ved havnen. Det betød  at  det ikke var rekordvejr. Generelt synes jeg også man kunne aflæse på de fleste tider, at det ikke var rekordvejr.

Se, nu har jeg allerede forberedt mine få læsere på, at jeg nok heller ikke kom helt i mål med mine forventninger, og ganske rigtigt. Jeg havde sat næsen op efter 1:20 og kom i mål på 1:21:41 så der manglede lige ca. 5 sek. pr. km. på dagen. 

Alt i alt er jeg dog ikke bekymret. Tværtimod synes jeg det gik fint og jeg er fuld af fortrøstning i forhold til HCA maraton om en måned. Væske indtag fungerede fint, dog var jeg lige ned og gå 5 sek. ved 17 km. for at få væske og sukker nok ned. Jeg havde ingen kramper eller ømheder udover de normale ved et sådan løb.

Min tid gav en placering som nr. 2 i min alders gruppe efter Per Schwartsbach der løb på 1:19:43. Per skal også løbe HCA i Odense, så det bliver en spændende udfordring at løbe mod ham.

Alt i alt et super løb både i forhold til arrangementet som helhed og og personligt. Jeg kan kun anbefale at prøve det.

Nu er der i dag kun 3 uger tilbage til HCA og jeg er stille og roligt begyndt på nedtrapningen. Sidste lange tur var i torsdags hvor jeg løb knap 28 km. stille og roligt og med masser af overskud. På torsdag skal jeg have en god gang massage af Hanne Langhorn, så mine lidt stive hase muskler kan løsnes lidt op.Så de næste par uger skulle energiniveauet stille og roligt øges til jeg står på startstregen og glæder mig til at komme igang.

Jeg vender tilbage.



1 kommentar:

  1. Hej Henrik
    Skægt at læse din blog :-) Du kunne jo godt have fortalt at vi skal løbe HCA sammen :-) (ved godt at du er færdig lang tid før mig.....)
    Mange hilsner
    Jesper Bilde (Din Form løbeelev)

    SvarSlet