fredag den 6. juni 2014

Tid for update

Hej

Et par måneder er nu gået siden sidst og jeg synes det er på tide med en lille status.
Træningen forløber efter planen og endnu har ingen skader, kunnet holde mig fra at løbe.

Ja min akillessene - nu i venstre ben har drillet lidt, men jeg passer på og håber det går.

Træningsmængden er også trappet op efter planen og jeg ligger nu på 75-85 km. pr. uge.

Det er blevet til en del lange ture over 20 km. og jeg har fuldført 2 nøgle pas i god stil.

     Natløb ved Fårevejle

Første nøglepas var en back-to-back træning hvor jeg løb Winforce rundstrækningen (25 km) en fredag nat med pandelampe og 2 løbefæller.
Så hjem og sove et par timer og derefter en 30 km. tur rundt om Furesøen lørdag formiddag.



Andet nøglepas var i sidste uge hvor jeg løb 43 km. på Rudersdalruten , Kristihimmelfartsdag og dagen efter om fredagen løb 25 km. på min "bjergrute" i Rude skov.

    Fra min "bjergrute" i Rude skov

Her er en kurve over min løbedistance pr uge siden januar.




Den sorte kurve er mit Polar løbeindex som er en indikator for om formen går den rigtige vej, og det ser det jo ud til.

Mit kondital er også steget fra ca. 44 i januar til nu 59 og jeg kan tydeligt mærke at formen bliver bedre og bedre.

Min vægt ligger på trods af de længere ture stabilt omkring de 74-75 kg, så jeg får den energi jeg skal have.

Hvordan er planerne så for de næste par uger?
Ja træningsmængden vil jeg forsat øge gradvist, så jeg ender på ca. 120 km. pr. uge 3 uger før Vietnam, men stadig med en restitutionsuge hver 3. uge hvor jeg "kun" løber 30-40 km.

Min bakketræning, både op og ned, intensiveres med bakkeintervaller, og jeg prøver også at lave en gang tempoløb og intervaltræning hver uge.

De næste 3 dage løber jeg 25 km. hver dag med alle de bakker jeg kan finde.

Den 22. juni har jeg tænkt mig at deltage i  Nordkystløbet på 30 km. distancen for at teste formen af.

Den 9. august løber jeg Winforce 50 km. løbet i bakkerne ved Fårevejle.




Polar V800

I går var jeg så heldig at få det nye Polar V800 at lege med. Det er jo Polars lange ventede topmodel og jeg må sige efter den første løbe tur, det er imponerende og funktionelt.

Skal jeg liste de 3 bedste funktioner ved det nye ur som overraskede positivt i forhold til alle tidligere Polar modeller:

1. Stort og meget letlæseligt display, specielt når man skifter til hvid baggrund.
2. Super let at betjene, ingen manual krævet - indtil nu.
3. Den nye TAP - funktion hvor du bare lige "tapper" på displayet for at tage en mellemtid eller hvad du nu vælger funktionen skal.

Her er en super gennemgang af uret.

Du kan også set mit bakke træningspas her fra den 5/6.

Det betyder også at jeg skifter analyse software fra Polar Personal Trainer til Polar Flow.
Jeg håber dog at der på et tidspunkt bliver mulighed for at overføre træningen fra Personal Trainer til Flow, så alt er samlet et sted.
Håber virklig også at det bliver muligt at downloade en GPX-fil til uret, for det skal jeg bruge i Vietnam, for at finde vej.

God sommer derude




4 kommentarer:

  1. Jeg skal undlade at gøre mig lystig ved at nævne nogle af de andre GPS ure som kan det du har brug for på navigationssiden. Synes V800 ser rigtig spændende ud og det er fedt at se Polar bevæge sig i den rigtige retning. Ser frem til at få fingrene i V800 og prøve det af ved lejlighed. Skulle det flaske sig sådan at Polar ikke når at understøtte navigation på V800 inden din fede tur til Vietnam vil jeg foreslå dig at tage en lille håndholdt GPS med til navigationsdelen. Dakota 10 og Etrex 10 vejer begge under 150 gram og kører lang tid på eks. et sæt Eneloop batterier. Alternativt har jeg lidt forskelligt du er velkommen til at låne blandt andet Oregon 300 og Oregon 650T. Du siger bare til.

    SvarSlet
  2. Hej Knut
    Tak for din kommentar og meget generøse tilbud om at låne dine gadgets.
    jeg forsøger mig i øjeblikket med min Sony Xperia Z telefon og en vejviser app. der hedder Viewranger (superfed). Jeg er bare usikker på om der er strøm nok til de min. 10 timer jeg nok skal bruge i Vietnam.
    Vi tales ved.

    SvarSlet
  3. Viewranger er ret fed, bruger den på både iPhone og iPad - i DK med 1:50000 kort, super fedt! Har du fundet en måde at uploade en rute til visning i Viewranger? Det bliver lidt kedeligt selv at sidde og plotte dem ind.

    SvarSlet
  4. Hej

    Du kan importere GPX-filer til Vievranger under ORGANIZER i menuen.
    Har du også set den fede natfunktion med rødt display?

    SvarSlet