tirsdag den 18. marts 2014

Bakker og stave eller ej?

Næsten halvanden måned er gået siden sidste indlæg og træningen går som den skal.
Jeg er nu oppe og har rundet de 60 km. løb om ugen, fordelt på 3-5 ture.
Den ene ugentlige træning er intervaltræning, enten på bakker eller fladt underlag.
Derudover en længere tur på for tiden 20-25 km. og der suppleres så op men en til flere kortere ture i roligt tempo.


For 14 dage siden løb jeg et 5 km. testløb i Rude Skov på 17:53, så formen er på rette vej.
Den 29/3 får jeg en endnu bedre indikator, når VM i halvmaraton skal løbes.

Har netop i dag været en tur på Kullen og løbe 18,25 km. og 600 højdemeter og det gik fint.
Det var ca. 6-7 grader og regnvejr hele vejen, men vi kom fint igennem med et gennemsnitspace på 7:40
Jeg benyttede mig af min nye taktik i kupperet terræn, der ud på at jeg går, når pulsen kommer over 160. På denne måde undgår jeg, (forhåbentlig) at bruge for meget energi og kulhydrater i starten af løbet.
Det virkede fint i dag. Var slet ikke så kokset og træt, som da jeg var deroppe for ca. 1 måned siden.
Faktisk kan jeg ikke mærke de 18 km i benene i dag.
Med fare for at stedet bliver meget populært, vil jeg alligevel anbefale Kullen som et fantastisk løbe - og vandre/ klatre område. Terrænnet er meget kuperet men alligevel afvekslende, godt afmærkede stier og mange muligheder for forskellige distancer. Jeg har nu været deroppe 2 gange og vil frem mod Vietnam tage derop ca. 1 gang om måneden for at træne trail-løb og klipper/bakker.
Det tager ca. 2 timer fra københavn til den lille havneby Mølle hvor vi parkerer på havnen. Her er toilet og sågar bademulighed.


Kullen februar 2014

Bakker og stave eller ej

På hjemmesiden for Vietnam Mountain Maraton, står der at de anbefaler, at man har stave med på turen.
Jeg lavede lidt research på sagen og da jeg spurgte garvede Ultraløbere om man skulle benytte stave, grinede de blot og sagde det var for vandrefolket og ikke for Ultraløbere.
Ikke helt sikker på om det blot var et Macho-udsagn, undersøgte jeg sagen mere, men kunne ikke finde egnede undersøgelser, der viser at det er en fordel at benytte stave til ultraløb. Dog var der artikler der antydede, at der kunne være en lille fordel ved at benytte dem op ad bakke, men ikke nedad.
Så jeg har besluttet mig for at droppe stavene i både træning og Vietnam.
(Howatson et al. Sci Sports Exerc 2011; 43: 140-5).
(Willson et al. Med Sci Sports Exerc. 2001; 33:142-7).
(Saunders et al. J Strength Cond Res. 2008; 22: 1468-74)
(Foissac et al. Med Sci Sports Exerc. 2008; 40:1117-25)
(Knight and Caldwell Med Sci Sports Exerc. 2000; 32:2093-2101)
M.fl.




Bakke Træning

Indtil videre foregår min bakketræning ved at finde så mange bakker på mine løbeture og så løbe op og nedad dem. I rude Skov kan jeg med min bedste vilje og når alle bakker tages med, komme op på ca. 300 højdemeter på en 23 km. tur.
Det er jo ikke meget i forhold til de 3800 meter der skal forceret i Vietnam til september.
Men jeg går meget op i at øve teknikken både opad og nedad.
Ifølge de fleste kilder jeg kan finde handler det om små skridt og god hælning med hele kroppen, ikke for meget indad mod bakken opad, men så meget du tør nedad.
En god teknik jeg også har øvet lidt nedad, er slalomløb, hvor jeg hele tiden laver små sving så jeg skiftevis højre og venstre side vender mod dalen. På denne måde bremser du mere skånsomt og sikkert og du benytter også andre muskler en Quadriseps til at bremse med.
Det er også vigtigt at styrketræne quadriseps til den store belastning de udsættes for ved nedadløb.
om et par måneder vil jeg intensivere træningen i forhold til opad - og nedadløb mere.





Næste blogindlæg kommer efter VM-halvmaraton den 29/3.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar