onsdag den 15. januar 2014

Nyt år nyt projekt.


Så er det næsten præcis et år siden jeg sidst skrev et indlæg her på min blog.
Meget er sket siden og 2013 har været et omtumlet år på både arbejds-fronten og privat.

Først nu er energien til at skrive kommet tilbage.

Tidspunktet kan dog heller ikke være mere velvalgt.

Nyt arbejde fra juli 2013 som Idrætskonsulent i Rudersdal Kommune afd. for Psykiatri og handicap i hvert fald indtil dec. 2013. Så må vi se om der er mulighed for forlængelse af kontrakt eller om jeg skal ud på jobmarkedet igen.

På løbefronten har 2013 været et dejligt år fri for skader og jeg har intet mærket til min Akillessene.
Den har stået på "Mindfull Running". Det vil sige løb uden struktur og bestemt længde, men bare efter lysten.
Det har været utroligt lærerigt og en stor oplevelse bare at løbe efter hvor fødderne bar en hen. Pludselig var processen i fokus og ikke målet.
Det betyder ikke, at jeg ikke har løbet regelmæssigt. Har faktisk løbet mindst 3 gange om ugen hele 2013.
Meget varieret med bakker, ligeud og også et par enkelte intervaller, når lysten var der.

I begyndelsen af oktober skulle formen dog testes på det årlige Eremitageløb og det gik over al forventning med en tid på 52:25, hvilket var klart hurtigere end jeg havde regnet med, min forudgående træning taget i betragtning.
Så formen er ok.

Det gav blod på tanden og jeg begyndet at spekulere over, hvad der skulle ske på løbefronten.
På den ene side var mit løb med fokus på det lystbetonede rart og stabilt, men jeg har jo også meldt mig til VM i halvmaraton og konkurrence genet begyndte at røre på sig.

Derudover havde min lokale løbeklub bedt mig om at hjælpe med noget struktur på løbetræningen frem mod VM, hvor ca. 25 medlemmer skal løbe fra Birkerøddernes løbeklub. Så jeg begyndte at lave trænings planer og blev selv revet lidt med.

Det endelige skub kom i dec. hvor et nyhedsbrev dukkede op på Facebook fra Vietnam Mountain maraton.
Min ven Jacob Green, der for tiden bor og arbejder i Hanoi og som derudover er meget habil ultraløber og med i løbeledelsen for Vietnam Mountain maraton, spurgte om jeg ikke skulle til Vietnam og løbe.
Jeg behøvede ikke ret mange timer til at overveje dette tilbud.
Det var da lige det jeg skulle.

Så nu er jeg tilmeldt Vietnam Mountain maraton 70 km. ruten den 20. september 2014.

Læs mere om løbet her:

Fotos Jeri Chua

Det er en meget kuperet rute i blandt andet jungle og bjerge, med over 3000 højdemeter, der skal overvindes undervejs.
På hjemmesiden advares der også om, at dette ikke kan være dit første Ultraløb, og det kræves at du har deltaget i lignende løb før.

Fotos Jeri Chua

På søndag den 19/1 er der i Politiken en stor artikel om løbet, som blev gennemfør med på en flot 16. plads af Redaktør Jacob Fuglsang sidste år.,
Løbet blev i øvrigt vundet af en anden dansker nemlig den erfarne ultraløber Simon Grimstrup i tiden 7:48:40 for de 70 km.
Bemærkelsesværdigt at 3.pladsen blev besat af en kvinde hvilket viser at kvinderne kan være med på ligeværdig vis i og klare sig helt i top på disse ultraløb.

Fotos Jeri Chua



De første træningspas med bakker er allerede overstået i min iver og supermotiveret af den spændende udfordring.
En smule skuffende dog at min første "bjergtur" i lokalområdet hvor jeg forsøgte mig på de største stigninger jeg kunne finde kun resulterede i ca. 200 højdemeter på 12 km. løb.

Så min blog her, vil de næste mange måneder handle om min træning og tanker op til dette store projekt i september.

Mit første "seriøse" træningspas for ligesom at igangsætte projektet , var i aftes på Lysløjpen i Holte med 4 runder på den kuperede rundstrækning på 2,5 km.
Jeg løb med pandelampe derud gennem skoven, og mødte mindst 3 andre løbere der drønede rundt derude i mørket.
Du kan se træningen her:
https://flow.polar.com/relive/6642694











Ingen kommentarer:

Send en kommentar