søndag den 20. januar 2013

Lys for enden af tunnellen


Den 2. januar 2013 skulle jeg scannes for at få konstateret om 3 måneders totalt løbestop havde helbredt min     inflammation i højre Akillessene.
Jeg havde i de 3 måneder strengt overholdt løbeforbudet, på trods af en enorm lyst til at løbe bare en lille forsigtig tur i ny og næ, "for det gør jo ikke ondt".
De exentriske vippeøvelser blev udført efter planen og konditionstræningen måtte omlægges til romaskine og spinning som blev suppleret med styrketræning i motionscentret. Et par ture på langrendski blev det også til da der var sne til det.

Naturligvis var det med stor spænding at jeg mødte op hos Rudi og Anders på Bispebjerg. For 3 måneder siden fik jeg en HVI- behandling og nu skulle resultatet måles.
Scanningen viste at min højre akillesene nu var næsten normal. Tykkelsen var på størrelse med den raske venstre akillesene og inflammationen var så godt som væk.

Jeg er lettet. Nu kan jeg løbe igen og de kunder der har ventet, kan nu få løbetræning igen med mig ved siden af.

Efter en så lang pause med total løbestop i 3 måneder og et år med meget reduceret træning er det så ekstrem vigtigt at jeg ikke kommer for hurtigt igang igen, så jeg har lavet en plan hvor begynder med 3 min. løb og 1 min. gang i 30 min. 2 gange om ugen og så derfra stille og roligt trapper op med 4-5 min mere løb pr uge således at mine sener stille og roligt vænner sig til belastningen igen.
Det er så en glimrende mulighed for at  træne løbeteknik op fra bunden og fokusere på, at løbe så skader kan undgås i fremtiden.



                                               


Nu har jeg løbet i næsten 3 uger og det lader til at mine sener holder. Jeg har ikke bemærket nogle smerter.
De exentriske øvelser med vægt, skal jeg forsætte med 3 gange om ugen. Formentlig resten af livet, eller så længe jeg kan løbe.
Dinform.dk er januar vanen tro startet op med meget travlhed. masser af mennesker sætter sig nye løbe - og triathlon mål i 2013 og det er jo glædeligt at der hele tiden kommer nye til den store flok af motionsivrige danskere.

Hav et rigtig godt løbe år derude i 2013.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar