søndag den 26. august 2012

Romanov, Sony og Akilles update


Så er sommeren ved at gå på hæld. Sidder her og kigge på de mørke regntunge skyer over Rude skov.
Det betyder at jeg vel må i gang med et nyt Blog -indlæg.

Romanov 


Hvem er Romanov?

Blandt ikke løbere, er der sikkert ikke mange der kender Dr. Romanov, men for de mere inkarnerede i løbeteknik og løbestil betragtes han af mange som  ”Guruen”.

I takt med at flere og flere løber i Danmark og resten af verden, er der også stigende behov fra mange, for at udvide og gå dybere i kendskabet til løbesporten og se, hvor man kan hente flere sekunder uden at konditionen nødvendigvis behøver forbedres.
Flere undersøgelser peger også på at op til 60 % af alle løbere pådrager sig en skade i forbindelse med løb inden for et år. Det skriger jo på at der måske er noget der er galt med den måde vi løber på . Med nogle videooptagelser og efterfølgende analyse og tekniktræning, kan man ændre radikalt på den store belastning,  det er for mange løbere, når de sætter fødderne i jorden under løb.



Dr. Romanov er kendt i løberkredse som løbetræner på eliteniveau i mange år og han har arbejdet med løb siden 70erne.  Dr. Romanov har udviklet POSE-running som er en løbestandard, der kan benyttes af alle løbere til at optimere løbestilen og reducere risikoen for skader.
Konceptet er nu udvidet til at omfatte en mængde andre sportsgrene.   http://posetech.com/

Seminaret med Romanov i Odense, varede en hel dag og både med deltagere som var POSE-instruktører samt løbere, der ikke tidligere har stiftet bekendtskab med POSE.  Seminaret som var en blanding af teori og praktiske øvelser og det var super inspirerende og jeg lærte rigtig mange nye øvelser, metoder og vinkler i forhold til de løbeklinikker jeg selv afholder.

Det var helt sikkert en øje-åbner for de løbere der ikke tidligere havde lært om POSE.

Vi blev filmet før og efter øvelser og der var tydelig forskel på de to optagelser.
Derudover stillede New Balance med deres Minimus modeller til fri afbenyttelse. De var en sand fornøjelse at løbe i. Der var en Minimus Road og en Trail version. Begge var super lette og som navnet antyder, minimale i forhold til stødabsorbering.


Ph. D. Dr. Romanov og Løbetræner Henrik Andersen.




Akillessene

Desværre kunne mine Akillessene ikke holde til opstart på løb igen i juli. Efter nogle ugers let træning, fik jeg lov til at komme til en ekstra skanning på Bispebjerg og den viste at løbepausen kun kunne holde Akillesene inflammationen i status quo, altså ingen bedring, men heller ingen forværring.
Så rådet fra lægen var igen et minimum af løbetræning og ellers cykle og anden sport til bevarelse af min nu efterhånden ringe kondition.
Jeg skulle fortsætte med de excentriske øvelser, men ad jeg var begyndt at få problemer med at smerten rykkede tættere på hælen (vedhæftningen) må jeg ikke længere lave øvelserne ud over trappetrin, men skal lave dem på faldt gulv, så jeg ikke overstrækker. Jeg er nu oppe på 35 kg ekstra vægt på skulderen når jeg laver øvelserne 3 gange om ugen.
Den 7. september er det tid for sidste undersøgelse i forbindelse med forsøget og jeg er naturligvis spændt på resultatet og ikke mindst om jeg har fået placebo eller behandling.
Såfremtjeg har fået placebo, ser jeg frem til et par sprøjter som kan kurere min akillessene.

Sony Xperia Go


Jeg har været så heldig at få lov til at teste den nye Sony Xperia Go som er afløseren for Xperia Active.
Xperia Go er ligesom Active "håndværkertelefonen" der er vandtæt, stødsikker og i det hele tage robust.
Den er blevet fladere, lettere og udstyret med større display, så den ligger meget tæt på Iphone i størrelse.

Sony Xperia Go og Iphone4


Jeg må ubetinget sige at Sony Xperia Go er den bedste mobiltelefon jeg har prøvet. Den er hurtig og fingertouch display er hurtigt og funktionelt, selv med helt våde fingre i regnvejr.

At telefonen er stødsikker og robust kan jeg skrive under på. Da jeg ville demonstrere dette for en ven smed jeg telefonen ud af et åbent vindue på nogle fliser. På vejen ramte den en jernstang, men intet kunne ses på telefonen bagefter.

Det eneste der nu mangler er et godt bluetooth display til hånleddet som kan fungere under sport og som kan "fjernbetjene" telefonen i lommen eller hvor den nu er. Jeg savner at alle disse sportapps. man efterhånden kan hente har en lapfunktion som på almindelige sportsure, men det kommer vel forhåbentlig snart.
Sony Xperia Go er et super valg til det aktive udendørs menneske.
Sony Xperia Go kører på Android 2.3 (Gingerbread)
Set til kr. 2100 uden abonnement på nettet.
http://www.sonymobile.com/global-en/products/phones/xperia-go/specifications/

God vind til alle derude.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar